Wir und die “Anderen”: Einstellungen zu den “Fremden” bei Jugendlichen mit und ohne Migrationshintergrund = We and “the others” : Attitudes toward “strangers” by young people with and without a migration background
Author(s) : Victoria Franco Cabrera Grütter
Source : https://doc.rero.ch/record/233407
Abstract:
“This paper explores from a perspective of intercultural communication young people’s attitudes towards “others”. Moreover, it examines whether this attitudes are related to the fact of having a migration background or not. Is there a difference between youngsters with and without a migration background? Previously released studies have already pointed out that apparently negative attitudes towards foreigners are closely related to a strict parental education (Adorno, 1969) in combination with the political understanding (Haenni Hoti, 2006) and a certain “reluctance to changes” (Stolz, 2000). Yet, the younger segment of the population seems to have a less negative attitude against foreigners comparing to the older generation (Cattacin et al, 2006; Stolz, 2000). Psychological studies have provided more insight into intercultural skills of young people with a migration background. These studies have focused mainly on the complex identity of young people (Granata, 2011; Manço, 2002). The ability to adapt to the cultural challenges of the host country as well as to their country of origin has often been referred to as cultural competence.”
Keywords: Intercultural communication competence ; second generation migrants ; discrimination ; media and migrants
Zusammenfassung: “In der vorliegenden Arbeit wird aus Sicht der interkulturellen Kommunikation der Frage nach der Einstellung zu den „Anderen“ nachgegangen und wie diese in Zusammenhang mit dem Migrations- oder Nicht-Migrationshintergrund steht. Lassen sich Unterschiede zwischen Jugendlichen mit und ohne Migrationshintergrund feststellen? In bisher realisierten Studien wurde bereits nachgewiesen, dass eine Ausländer ablehnende Haltung mit einer strengen elterlichen Erziehung (Adorno, 1969), mit dem politischen Verständnis (Hänni Hoti, 2006) und einer gewissen „Veränderungsfeindlichkeit“ (Stolz, 2000) zusammenhängen. Die jüngere Bevölkerungsschicht ist dabei gegenüber „Fremden“ häufig offener als die ältere (Cattacin et al., 2006; Stolz, 2000). Psychologische Studien geben ihrerseits Hinweise auf die interkulturellen Fähigkeiten der Jugendlichen mit Migrationshintergrund. Sie konzentrieren sich auf die identitäre Komplexität derselben (Granata, 2011; Manço, 2002). Die Fähigkeit, sich sowohl dem Aufnahme- wie dem Herkunftsland anzupassen, wird oft als kulturelle Kompetenz gewertet.”
Schlüsselwörter: Interkulturelle Kommunikation ; interkulturelle Kompetenz ; Medien und Immigranten ; Immigranten der zweiten Generation