Early-career academics’ cross-border mobilities: gender relationships within and beyond a transnational workplace
Author(s) : Martine Schaer
Source : https://libra.unine.ch/Publications/Par-institut/LABORATOIREDETUDESDESPROCESSUSSOCIAUX/45831
“This dissertation examines academic transnational mobility through the experiences of early-career academics moving across borders to take up academic positions at universities abroad. In many countries, early-career transnational mobility has become a normative imperative, a necessary prerequisite to pursue an academic career and secure stable academic employment. At the same time, academic labor markets have become increasingly transnationalized and the number of temporary (and part-time) positions has risen considerably, generating increased competition for permanent positions and contributing to the casualization of academic employment.
This dissertation adopts a gender-constructivist perspective, which maintains that, in their social practices and interactions, individuals (re)produce or transform gender representations that are structurally anchored in their wider social and institutional environment. This gender lens is implemented through a life-story approach and ego-centered social network analysis. This conceptual framework makes it possible to encompass the different domains of life and to investigate how these may interfere with academic transnational mobility. It also allows the ways in which academics’ decisions and practices are embedded in their social networks and wider social environments to be scrutinized. The dissertation draws on biographical and qualitative egocentric network interviews conducted with early-career academics from various national backgrounds at the University of Zurich in Switzerland and the University of California, Los Angeles (UCLA) in the United States. Research participants had obtained their PhD within the last ten years and were holding academic positions at various levels. For those in a relationship, semi-structured interviews were conducted with their partners. Drawing on and combining these different sets of qualitative data, several analyses were conducted, leading to four articles that constitute the core of the dissertation.”“Cette thèse s’intéresse à la mobilité académique transnationale à travers les expériences de chercheur.x.e.s académiques en début de carrière qui s’engagent dans des mobilités transnationales en vue d’occuper des postes académiques dans des institutions à l’étranger. Dans de nombreux pays, la mobilité transnationale en début de carrière est devenue un impératif normatif, un prérequis nécessaire à carrière académique et à l’obtention d’un emploi stable dans le milieu. Dans le même temps, le marché du travail académique est devenu de plus en plus transnationalisé et le nombre de postes temporaires (et à temps partiel) a considérablement augmenté, générant une concurrence accrue pour les postes permanents et contribuant à la précarisation des emplois universitaires.
Cette thèse adopte une perspective constructiviste de genre, qui soutient que, dans leurs pratiques et interactions sociales, les individus (re)produisent ou transforment des représentations de genre qui sont structurellement ancrées dans leur environnement social et institutionnel plus large. Cette perspective de genre est mise en œuvre à travers une approche biographique et une analyse des réseaux sociaux égocentrés. Ce cadre conceptuel permet d’englober les différents domaines de la vie et d’étudier comment ceux-ci peuvent interférer avec la mobilité transnationale des jeunes chercheur.x.e.s. Il permet également d’examiner la manière dont les décisions et les pratiques de ces chercheur.x.e.s sont intégrées dans leurs réseaux sociaux et dans leur environnement social plus large.”