Different Origins, Different Outcomes, Unequal Opportunities ?: The Transition to Adulthood Among the Descendants of Immigrants in Switzerland
Author(s) : Eder Andrés Guarin Rojas
Source : https://serval.unil.ch/resource/serval:BIB_FA23219B9F49.P002/REF
Abstract:
“This thesis explores the existence (or not) of structural inequalities and their role in the process of the “successful” integration of immigrant children in Switzerland during the transition to adulthood. I focus on three dimensions: socioeconomic inequalities, social-relation inequalities, and sociocultural inequalities. These dimensions are operationalized in four empirical chapters. Each chapter can be read independently as a scientific contribution to the study of the children of immigrants in Switzerland. It can also be read as a contribution to the overall purpose of the thesis. Overall, the results confirm the existence of structural inequalities among the children of immigrants, particularly the children of immigrants with Southeastern European and Turkish origins. The first article confirms the existence of structural inequalities in professional insertion for the children of immigrants from Kosovo. The second article shows that the networks of the children of immigrants are constituted differently according to their parents’ country of birth. Immigrant children with Southeastern European and Turkish origins have networks that prevent successful social integration. The last two chapters focus on two demographic events to study family formation—the births of the first child and second child, and the first union. They show that the chance of having a second birth is lower for immigrants and their descendants than it is for Swiss natives, and children of immigrants from Eastern European countries experience faster transitions into cohabitation and marriage. In view of the results, with the continuous growth of immigrant children in Swiss society, and with the interest of Swiss society in guaranteeing the integration of all of its components, it is essential to continue to produce studies targeting the children of immigrants and to identify the mechanisms that make it possible to identify the existence of social inequalities.”“Cette thèse étudie l’existence (ou non) d’inégalités structurelles et leur rôle dans le processus d’intégration “réussie” des enfants immigrés en Suisse lors du passage à l’âge adulte. Je me concentre sur trois dimensions :les inégalités socio-économiques, les inégalités socio-relationnelles et les inégalités socio-culturelles. Ces dimensions sont ensuite opérationnalisées dans quatre chapitres empiriques. Chaque chapitre, par son contenu spécifique, peut être lu indépendamment comme une contribution scientifique à l’étude des enfants d’immigrés en Suisse. Il peut également être lu comme une contribution à l’objectif global de la thèse. Dans l’ensemble, les résultats confirment l’existence d’inégalités structurelles parmi les enfants d’immigrés, en particulier pour les enfants d’immigrés avec un origine du Sud-Est de l’Europe ou de la Turquie. Le premier article démontre l’existence d’inégalités structurelles dans l’insertion professionnelle des enfants d’immigrés du Kosovo. Le deuxième article explique que les réseaux d’enfants d’immigrés sont différemment constitués selon le pays de naissance de leurs parents. Les enfants d’immigrés d’origine du Sud-Est de l’Europe ou de la Turquie ont des réseaux qui empêchent une intégration sociale réussie. Les deux derniers chapitres se concentrent sur deux événements démographiques pour étudier la formation des familles -la naissance du premier et du deuxième enfant et la première union -montrant que la probabilité d’avoir une deuxième naissance est plus faible pour les immigrés et leurs descendants que pour les natifs suisses, et que les enfants d’immigrés des pays du Sud-Est de l’Europe présentent des transitions plus rapides vers la cohabitation et le mariage. Au vu des résultats, de la croissance continue des enfants d’immigrés dans la société suisse et de l’intérêt de la société suisse à garantir l’intégration de toutes ses composantes, il est essentiel de continuer à produire des études ciblant les enfants d’immigrés et d’identifier les mécanismes qui permettent d’identifier l’existence d’inégalités sociales.”